Galibi, Koningsdag, stage en het weer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Lam - WaarBenJij.nu Galibi, Koningsdag, stage en het weer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Lam - WaarBenJij.nu

Galibi, Koningsdag, stage en het weer

Blijf op de hoogte en volg Renate

04 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!
Het is weer tijd voor een berichtje vanuit dit mooie Suriname. Deze weken hebben we verschillende kanten gezien van Suriname. Zowel van de locaties als het weer.

Kelly en ik zijn samen naar Galibi geweest. We moesten om 08:30 bij ’t Vat zijn, om daar te verzamelen. We gingen met de bus naar Albini, vanaf Albini met de boot naar Frans-Guyana en vanaf Frans-Guyana met de boot naar Galibi. De busreis duurde even, we namen gelukkig een paar keer een tussenstop om wat te eten, te drinken en naar de wc te gaan. Toen we eenmaal aangekomen waren in Albini gaf de gids ons even de tijd om hier langs een markt te lopen en rond te kijken. Albini ligt aan de kust en je merkt ook meteen dat hier andere producten dan in de stad te koop zijn. We gingen met de boot naar Frans-Guyana. De tip van de gids was om je goed in te smeren en een regenjas of poncho aan te doen. Dit was voor sommige een goede tip, omdat zij helemaal nat werden door de opspattende golven. Frans-Guyana zegt het al, het is Frans. Hoe dichtbij het ook bij Suriname ligt… Ze spreken hier frans, rijden rechts, betalen met euro’s en hebben een frans kentekenplaat op de auto. We kwamen hier rond 13:00 uur aan en de gids vertelde ons ook dat de winkels hier om 13:00 sluiten. Het was namelijk ontzettend stil, bijna eng stil gewoon! We liepen met de groep iets meer naar het centrum en daar was een grote markt. Je kon er wel spulletjes kopen, maar dit was hetzelfde als in Suriname alleen dan moest je hier met euro’s betalen. Weet je hoe slim…. Euro’s zijn meer waard dan SRD en dan ga je gewoon een kwartier verder op dezelfde spullen verkopen, alleen je verdiend er veel meer aan! We hebben op Frans-Guyana nog op de binnenplaats van de gevangenis gekeken. We hebben niet in de gevangenissen zelf gekeken, omdat bijna niemand dat wilde en we dus geen rondleiding hadden aangevraagd, wat ik achteraf wel jammer vond. We hadden lekker gegeten op Frans-Guyana en daarna gingen we met de boot naar Galibi.
De tocht naar Galibi was op zijn zachtst gezegd: lekker verfrissend! We waren helemaal doorweekt aangekomen op Galibi, niet van de regen maar van de opspattende golven! De tip om onze regenjas mee te nemen, was een goede, maar de regenjas hield dit niet tegen! De mevrouw die voor onze kookte op deze trip, vertelde ons dat ze dit nog nooit zo erg had meegemaakt. Het heeft ook wel weer wat haha. We hebben het strand en de dorpjes van Galibi een beetje verkend en hebben in de avond lekker gegeten. Na het eten gingen we met dezelfde boot, maar nu met een zeil over ons heen, naar de schildpadden toe! Wauw, dit was echt zo vet! Je kon gewoon vanaf de zee de schildpadden zien liggen. De gids zocht met zijn zaklamp sporen op het strand. De gids had ons verteld dat wij niet met een zaklamp mochten schijnen en ook niet met onze camera mochten flitsen. Je hebt er natuurlijk altijd een paar in de groep die dat wel doen………………….. We zagen een groot spoor van een schildpad, hebben hem zien eieren leggen, zijn nest zien camoufleren en weer terug naar ze zee zien gaan. Ik heb hier foto’s van op facebook gezet. De eieren van de schildpad leken wel op grote pingpongballen zo rond, wit en groot! Nadat we hadden gezien hoe de schildpad terugging naar de zee, zijn we weer terug naar onze accommodatie gegaan en gaan slapen. Ik had hier heeeeeerlijk geslapen!
De volgende dag hebben we een rondleiding over het strand en de dorpjes gehad, we hebben een school bezocht, uit een kokosnoot de gedronken en naar een souvenirwinkel geweest. Echt een hele leuk trip en ik heb onwijs genoten! Op de terugweg in de boot hadden we geen opspattend water en zijn we lekker bruin en rood geworden :):):):)

Het is nu alweer mijn vierde stageweek hier. Ik moet zeggen dat ik nu wel mijn draai begin te vinden. In het begin was het zoeken, wat ik moest gaan doen en hoe ik dit ging aanpakken. Ik heb nu 4 kinderen aangewezen gekregen die ik ga begeleiden. Het is een kind uit groep 4 en 3 kinderen uit de kleuterklas. Het kind uit groep 4 kampt met ernstige gedragsproblemen en de kinderen uit de kleuterklas met ontwikkelingsachterstanden. Ik was van de week op stage aan het bedenken en bespreken wat ik met deze kinderen ga doen, wat voor opdrachten en werkbladen. Ik bedacht me eigenlijk, dat 3 maanden veel te kort is om te bereiken wat je wilt met deze kinderen. Ik hoop daarom dat ik veel door kan dringen tot de leraren en dat ze mijn handelingsplannen over zullen nemen. Ik voel me welkom op mijn stage en maak leuk contact met de leerkrachten en kinderen.
De feestjes hier zijn echt stom. Neeee grapje! Het is onwijs gezellig hier. Ik moest stagelopen terwijl er in Nederland Koningsdag was, ik baalde enorm! Ik had zaterdag zelf een leuk feestje dat Kingsland heette en dat was erg gezellig, dit maakte het wel weer een beetje goed!

Het weer is hier ontzettend wisselvallig. Het kan hier uren lekker zijn, maar het kan hier ook onwijs hard regenen. Vorige week en deze week heeft het heel hard geregend en zijn we meerdere keren doorweekt thuisgekomen van stage of boodschappen doen. Als iemand hier ooit een project wilt opstarten om de watervoering vanaf de wegen te verbeteren, zullen ze enorm blij met je zijn denk ik, heel veel straten stonden vol met water. Gelukkig schijnt vandaag de zon weer en heb ik weer even heerlijk kunnen plonsen in onwijs lekkere zwembad!

De komende weken hebben we veel te doen! Morgen hebben wij hier bevrijdingsfestival, wat speciaal voor de Nederlanders is georganiseerd, vrijdag gaan we dolfijnen spotten, in het Pinksterweekend gaan we naar Apiapaati en 18 op 19 mei gaan we naar Bigi pan!

Ik laat snel weer wat van me horen, maar het is soms druk en ik probeer van alle momenten te genieten!

Liefs Renate

p.s. dit is de link van mijn facebookpagina met de foto's
https://www.facebook.com/renate.lam.7/media_set?set=a.1051605591551865.1073741829.100001073014818&type=3&pnref=story

  • 05 Mei 2016 - 06:19

    Nel Baijens:

    Je verslag weer met belangstelling gelezen. Ik schreef je al eerder dat drie maanden te kort is, maar bedenk dat alle hulp daar welkom is. Het is slechts een druppel op een gloeiende plaat maar alle druppels bij elkaar maken toch een flinke,plas. Geniet van deze ervaring want dit blijft je altijd bij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Actief sinds 09 Mei 2023
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 3061

Voorgaande reizen:

09 Mei 2023 - 31 December 2023

Mijn eerste reis

02 April 2016 - 02 Juli 2016

Stage in Suriname

Landen bezocht: